Τεταρτημόρια

Ξεκιναμε ζωγραφίζοντας μία κάθετη γραμμή στο κέντρο της σελίδας.

Αυτή η γραμμή αντιπροσωπεύει το Αυτόνομο Νευρικό Σύστημα.

Μπορείς να σημειώσεις ΑΝΣ στην κορυφή.

Το ΑΝΣ ρυθμίζει το 90% των λειτουργιών του σώματός σου.

Αυτή τη στιγμή δε χρειάζεται να κανεις κάτι για να χτυπάει η καρδιά σου, να αναπνέεις, να χωνεύεις το φαγητό ή να αποτοξινώνεις τον οργανισμό σου χρησιμοποιώντας το συκώτι σου.

Το ΑΝΣ σου τα κάνει όλα αυτά για εσένα, έξω από τη συνειδητή σου λειτουργία και έλεγχο.

Το ΑΝΣ σου είναι σχεδιασμένο να μας κρατάει ασφαλείς και ζωντανούς και είναι το πρώτο σύστημα που παίρνει μπρος όταν βρισκόμαστε σε στρες.

Είναι το πρώτο σύστημα που ανταποκρίνεται στο στρες.

Αποτελείται από δύο κλάδους: το Συμπαθητικό και το Παρασυμπαθητικό.

ΣΥΜΠΑΘΗΤΙΚΟ

Ο πιο εύκολος τρόπος να τα ξεχωρίσουμε είναι να γράψεις τη λέξη 'Συμπαθητικό' στην κορυφή της σελίδας, κάτω από το ΑΝΣ και να ζωγραφίσεις ένα μικρό βέλος που δείχνει προς τα πάνω την κορυφή της γραμμής.

Η τοποθέτηση του  Συμπαθητικού Συστήματος στο πάνω μέρος της σελίδας μας βοηθάει να θυμόμαστε ότι είναι αυτό που ανεβάζει στροφές,  παραπέμπει στον υψηλό καρδιακό ρυθμό και την υψηλή ένταση του οργανισμού.  Η επιτάχυνση των καρδιακών παλμών γίνεται όταν εισπνέουμε. Είναι τότε που το σύστημά μας πατάει το γκαζ.

Το συμπαθητικό είναι επίσης συνδεδεμένο με την κατάσταση πάλης ή φυγής που μπαίνουμε όταν αντιληφθούμε κίνδυνο.

Γνωρίζεις ποιο είναι το όνομα της ορμόνης που δίνει την επιτάχυνση? Αδρεναλίνη.

Λίγοι άνθρωποι γνωρίζουν ότι η Αδρεναλίνη έχει πολύ μικρή διάρκεια επίδρασης στο σώμα, περίπου 60 δευτερόλεπτα και μετά εξαφανίζεται. Εισέρχεται και εξέρχεται από το σώμα πολύ γρήγορα.

Για παράδειγμα, αν κάποιος σε αρπάξει από πίσω καθώς περπατάς και τρομάξεις, η αδρεναλίνη θα γεμίσει αυτόματα το σύστημά σου και θα σε προετοιμάσει να παλέψεις ή να τρέξεις μακριά.

Αλλά αν γυρίσεις και δεις ότι είναι κάποιος φίλος που σου κάνει πλάκα, η αδρεναλίνη θα φύγει αμέσως από το σύστημά σου. 

Αλλά αν αυτό γινόταν συνέχεια, αν ο φίλος σου σε τρόμαζε συνεχώς και επαναλαμβανόμενα, αυτά τα μικρά και συνεχόμενα στρεσογόνα ερεθίσματα  θα έκαναν τα επινεφρίδια σου να παράγουν συνεχώς αδρεναλίνη μέχρι που θα εξαντλούταν, όπως και ολόκληρο το σύστημά σου.

Οι ειδήσεις και οι εφημερίδες φροντίζουν ώστε τα επινεφρίδιά μας να εργάζονται συνεχώς παράγοντας μικρές ποσότητες αδρεναλίνης σχεδόν σε μόνιμη βάση.

ΠΑΡΑΣΥΜΠΑΘΗΤΙΚΟ

Τώρα, στο κάτω μέρος της σελίδας, στο τέλος της κάθετης γραμμής, πρόσθεσε ένα βέλος να δείχνει προς τα κάτω και γράψε τη λέξη 'Παρασυμπαθητικό'. που είναι το αντίθετο από αυτό που είπαμε πριν.

Βάζοντας το παρασυμπαθητικό στο κάτω μέρος της σελίδας,  υποδεικνύει ότι υπάρχει χαμηλή ένταση, ο οργανισμός μας δουλεύει σε χαμηλές στροφές, και οι καρδιακοί παλμοί επιβραδύνονται. Αυτό γίνεται όταν εκπνέουμε.

Αυτό το τμήμα του νευρικού μας συστήματος σχετίζεται με τις λειτουργίες της ανάπαυσης και της πέψης, όπως επίσης και το ΄παγώματος' όταν φοβόμαστε ή της κατάρρευσης όταν βρισκόμαστε υπό μεγάλη πίεση. 

Το παρασυμπαθητικό είναι το φρένο στο ΑΝΣ και είναι υπεύθυνο για την επιβράδυνση όλου του συστήματος.

Η ορμόνη εδώ είναι η Ακετυλχολίνη, που παραμένει στο σώμα περίπου δύο λεπτά. Η Αλκετυλχολίνη είναι ρυθμιστική ορμόνη και τη χρειαζόμαστε, για το λόγο αυτό είναι σημαντικό να ξεκουραζόμαστε μετά από τις ενεργοβόρες δραστηριότητές μας.

Αυτό είναι το Αυτόνομο Νευρικό μας Σύστημα.

Τώρα σχεδίασε μία οριζόντια γραμμή, από αριστερά προς τα δεξιά στο κέντρο της σελίδας (σχηματίζοντας ένα σταυρό).

Αυτή η γραμμή αντιπροσωπεύει το δεύτερο σύστημα που ενεργοποιείται όταν μας καταλαμβάνει το στρες: το Ορμονικό σύστημα.

Στο ορμονικό σύστημα υπάρχει μια βασική ορμόνη, μια καλή μορφή χοληστερόλης που ονομάζεται Πρεγνενολόνη.

Η Πρεγνενολόνη μετατρέπεται είτε σε κορτιζόλη, είτε σε DHEA (δευνδροεπιανδροστερόνη), ανάλογα με το πως επεξεργαζόμαστε αυτό που μας συμβαίνει.

Έτσι, και οι δυο αυτές ορμόνες παράγονται από το ίδιο δομικό υλικό 

Θα αρχίσουμε γράφοντας τη λέξη Κορτιζόλη στο αριστερό άκρο της οριζόντιας γραμμής. 

Η κορτιζόλη είναι γνωστή σαν η 'ορμόνη του στρες' και έχει αποκτήσει κακή φήμη κατά τη διάρκεια των ετών.

Παρόλο που τη χρειαζόμαστε και αυτή στο σώμα μας, οι μεγάλες ποσότητες δημιουργούν πρόβλημα καθώς μένει στο σώμα περισσότερο από ότι η Αδρεναλίνη. 

Ξέρετε πόσο? η διάρκεια παραμονής της στο σώμα εκτείνεται από μια ή δύο μέχρι και 13 ώρες.

Η DHEA από την άλλη, είναι η ορμόνη της αναζωογόνησης και συσχετίζεται με ορμόνες όπως η οξυτοκίνη και η τεστοστερόνη αλλά και με χημικές ουσίες του εγκεφάλου οπως η σεροτονίνη και η ντοπαμίνη.

Γράψτε τη λέξη DHEA στο δεξί άκρο της οριζόντιας γραμμής. 

Αυτό το γράφημα είναι σημαντικό διότι καταδεικνύει τη σχέση μεταξύ των συναισθημάτων και της φυσιολογίας μας.

Θυμάστε όταν μιλάγαμε για συναισθήματα που μας αφαιρούν ενέργεια και συναισθήματα που μας φορτίζουν με ενέργεια?

Εδώ είναι η επιστημονική εικόνα του πως αυτό συμβαίνει.

Για παράδειγμα: αρχίζοντας από το πάνω αριστερό τεταρτημόριο, αν έχεις υψηλό καρδιακό παλμό (Συμπαθητικό) και υψηλά ποσοστά κορτιζόλης, τι είδους συναισθήματα θα έχεις?

Φόβος, θυμός, δυσθυμία, εκνευρισμός, ανησυχία, οργή κτλ.

Μπορείτε να νοιώσετε και μόνο ως λέξεις πόσο δυνατή και έντονη ενέργεια έχουν?
Ξέρετε γιατί? Είναι η κορτιζόλη του ορμονικού συστήματος και οι υψηλοί καρδιακοί παλμοί του συμπαθητικού. 

Τι γίνεται με το κάτω αριστερά τεταρτημόριο? Τι συναισθήματα συνοδεύονται από χαμηλό καρδιακό παλμό (παρασυμπαθητικό) και κορτιζόλη?

Λύπη, απελπισία, αίσθημα αβοήθητου, κατάθλιψη κτλ.

Εδώ που τα λέμε, μόνο ο ήχος αυτών των λέξεων έχει βαριά και έντονη ενέργεια. Θα προσπαθήσω να τα πω χωρίς συναισθηματικό χρωματισμό: λύπη, απελπισία, αίσθημα αβοήθητου, κατάθλιψη, θλίψη, πίκρα, πένθος, ενοχή, ντροπή....                                                                                                                  

Μπορείτε να νοιώσετε πόσο βαριές είναι αυτές οι λέξεις?

Είναι δύσκολο να μη νοιώθω αυτή τη βαριά και έντονη ενέργεια. Ξέρετε γιατί? 

Είναι λόγω της κορτιζόλης που το ορμονικό σύστημα εκκρίνει στο σώμα και των χαμηλών καρδιακών παλμών του παρασυμπαθητικού.

Οπότε, ας μη μείνουμε εδώ για πολύ ώρα, ας πάμε στην άλλη πλευρά.

Αν μείνουμε στο Παρασυμπαθητικό, στο κάτω μέρος, στο χαμηλό καρδιακό παλμό, αυτή τη φορά στην πλευρά της DHEA τι είδους συναισθήματα έχουμε?

Εσωτερική ειρήνη, ηρεμία, πληρότητα, ....άνεση είναι μια καλή λέξη. Όχι χαλάρωση, αλλά άνεση. Τι άλλο? Ευγνωμοσύνη και αγάπη.

Και τελειώνοντας ας ανέβουμε στο πάνω δεξί τεταρτημόριο, αυτό με τον υψηλοί καρδιακό παλμό και την ωφέλιμη DHEA. Τι συναισθήματα βιώνουμε εδώ? Χαρά, έκσταση, ενθουσιασμό, ενεργοποίηση, πάθος, έρωτα κτλ.

Προσέξτε πως νιώθετε μόνο που τα λέτε.

Θυμάστε αυτή την εργασία που σας είχα βάλει να κάνετε στο σπίτι? Να σημειώσετε τη διάθεση σας κατά τη διάρκεια της ημέρας? ....που είσαστε στα τεταρτημόρια την περασμένη εβδομάδα?

Ας το σημειώσουμε στο σχεδιάγραμμα. 

Που ξοδέψατε τον περισσότερο χρόνο σας τον περασμένο μήνα? τους περασμένους 3 μήνες? 6 μήνες? τον περασμένο χρόνο?

Τι συμβαίνει στην καθημερινότητά σου? πως κινείσαι μέσα σε αυτό το σχεδιάγραμμα, πως μετακινείσαι από τεταρτημόριο σε τεταρτημόριο? σε ποιά τεταρτημόρια βρίσκεσαι τον περισσότερο καιρό? Τι σε σπρώχνει στην αριστερή πλευρά και τι σε σπρώχνει στη δεξιά? 

Όταν βρίσκεσαι στην αριστερή πλευρά, πως το χειρίζεσαι? Ή δεν το χειρίζεσαι? Όταν βρίσκεσαι στη δεξιά, πως το διατηρείς?

Σε ποιo τεταρτημόριο βρίσκεσαι κάθε στιγμή της ημέρας? Βάλε μία υπενθύμιση στο τηλέφωνό σου για να θυμάσαι να το ελέγχεις. Αν βρίσκεσαι αριστερά έχεις τη δυνατότητα να μετακινηθείς. Αυτό το κάνoυμε με την τεχνική της Άμεσης Συνοχής (Quick Coherence).

 Η τεχνική της Άμεσης Συνοχής είναι ο συνδυασμός της Καρδιακής Αναπνοής και του Καρδιακού Συναισθήματος. Η Καρδιακή Αναπνοή σε φέρνει στο κέντρο, το καρδιακό συναίσθημα σε φέρνει στα δεξιά.

Προσοχή: Μερικοί άνθρωποι όταν αντιλαμβάνονται ότι βρίσκονται στα αριστερά τεταρτημόρια νοιώθουν άσχημα γι’αυτό και έτσι παραμένουν στα αριστερά χωρίς να μπορούν να μετακινηθούν. Δεν έχουμε ενοχές για τον τρόπο που αισθανόμαστε, απλά αξιολογούμε αν αυτό είναι προς το συμφέρον μας ή όχι.

Να μια στρατηγική διατήρησης συνοχής:

Νοιώσε καλά (έλα στα δεξιά τεταρτημόρια) προκαταβολικά

Πριν από κάποια συνάντηση, ενεργοποίησε το θετικό συναίσθημα. 
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, μείνε στο κέντρο σου με την καρδιακή αναπνοή.
Αν φύγεις από το κέντρο σου, κάνε Άμεση Συνοχή για να επανέρθεις.

Πριν από την επόμενη συνάντηση κάνε Άμεση Συνοχή για να αποφορτιστείς και να ξεκινήσεις 'καθαρός' από ένταση και αρνητικά συναισθήματα.