ανθεκτικότητα

η σχέση της με το άγχος και την απόδοση

ΜΕΡΟΣ Β' - Γίνε ο αρχιτέκτων της ζωής σου 

όταν η ζωή δίνει προβλήματα, η καρδιά δίνει λύσεις

10 (inner ease)          >>


11

ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ
ποιά η σχέση αυτού που βιώνω και της απόδοσης μου με την ανθεκτικότητα ?

> η Ανθεκτικότητα μπορεί να θεωρηθεί ως η ποσότητα ενέργειας που αποθηκεύεται στην μπαταρία σας

> Όσο μεγαλύτερη η Ανθεκτικότητα σας, τόσο περισσότερη ενέργεια θα έχετε στη διάθεσή σας.

> Η περισσότερη ενέργεια σημαίνει ότι έχετε μεγαλύτερη ικανότητα αυτορύθμισης και έλεγχο του τρόπου που αντιδράτε στις καταστάσεις.

> Η εκμάθηση και η εφαρμογή δεξιοτήτων διαχείριση ενέργειας αυξάνει τα ενεργειακά σας αποθέματα και αυτό αυξάνει την Ανθεκτικότητά σας.

> Ο καλός ύπνος και η διακοπή των ενεργειακών απωλειών κατά τη διάρκεια της ημέρας είναι το κλειδί για τη δημιουργία και τη διατήρηση της Ανθεκτικότητας.

11

ανθεκτικότητα & διαχείριση ενέργειας

ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ

- Η ικανότητα να είμαι προετοιμασμένος,
- να ανακάμπτω γρήγορα από μια δύσκολη κατάσταση,
- να προσαρμόζομαι στο στρες,
- στα προβλήματα,
- στις αντιξοότητες,
- ανταποκρίνομαι στις δύσκολες καταστάσεις

Έτσι αντισταθμίσω τη φθορά, διακόπτω την ενεργειακή διαρροή, αποκτώ ευελιξία στις καταστάσεις της ζωής, διατηρώ τη διαύγειά μου, παίρνω καλύτερες αποφάσεις, διατηρώ την ψυχραιμία μου, αντιδρώ ορθότερα οτιδήποτε και αν συμβαίνει.
Λειτουργώ στη ζωή όπως εγώ επιθυμώ .


12

Δεξιότητες διαχείρισης ενέργειας:

Στόχος: να διατηρώ την εσωτερική μου μπαταρία γεμάτη.
Δημιουργώ αποθέματα. Έχω ενέργεια όταν τη χρειαστώ.  

Δηλαδή: δημιουργώ την ανθεκτικότητά μου.

Χωρίς παρακολούθηση και συσσώρευση αποθεμάτων ενέργειας δεν μπορώ να αντιμετωπίσω μια κατάσταση, έτσι την καθιστώ δυσκολότερη από ότι είναι, δεν αντιδρώ με τον καλύτερο τρόπο, δεν αποδίδω, μπαίνω σε φαύλο κύκλο που επηρεάζει την ευζωία μου, τους γύρω μου, την οικογένειά μου.  

διαχείριση ενέργειας



VS

Με διαχείριση (συντήρηση και επαναφόρτωση) ενέργειας έχω σωματική, διανοητική και συναισθηματική ανθεκτικότητα. Αυξημένη ικανότητα να παραμένω ήρεμος στις δυσκολίες, να σκέφτομαι καθαρά, να ελέγχω τα συναισθήματά μου, να μην αντιδρώ υπερβολικά. Να αντιμετωπίζω δύσκολες καταστάσεις χωρίς να αγχώνομαι και να χάνω τα αποθέματα ενέργειάς μου. 

12

13

τι σημαίνει ανθεκτικότητα για εμένα?

πως τα συναισθήματα που βιώνουμε επηρεάζουν τους άλλους τομείς?


>οι τομείς είναι αλληλένδετοι και ο καθένας επηρεάζει τους υπόλοιπους
>οι άνθρωποι έχουν διαφορετική ανθεκτικότητα σε διαφορετικούς τομείς
>μπορούμε να αυξήσουμε την ανθεκτικότητα σε κάθε τομέα
>οι διαρροές ενέργειας επηρεάζουν το συναισθηματικό τομέα 
>ο συναισθηματικός τομέας επηρεάζει τους άλλους τομείς
>οι πολλές μικρές διαρροές είναι πιό εξαντλητικές από μία μεγάλη (γίνονται αθόρυβα σε μη ορατό πεδίο).

14

15

Ανθεκτικότητα και ύπνος

Η Ανθεκτικότητά σας είναι τα επίπεδα ενέργειας που έχετε αποθηκεύσει στην εσωτερική μπαταρία σας. Είναι η ενέργεια που διαθέτετε για να χρησιμοποιήσετε 
Σωματικά-Διανοητικά-Συναισθηματικά
Οι δύσκολες καταστάσεις αντιμετωπίζονται πιό εύκολα.

Ένας καλός τρόπος να ανανεώνεται την μπαταρία σας είναι ο αδιάλειπτος, αναζωογονητικός ύπνος. Το σώμα ανανεώνει το ενεργειακό του επίπεδο. Οι τεχνικές που θα μάθουμε θα μας βοηθήσουν να κοιμόμαστε καλύτερα και να έχουμε περισσοτερα ωφέλη από τον ύπνο.

Οι περισσότερες διαταραχές οφείλονται στην παρατεταμένη επίδραση των αντιδράσεων του στρες που προκύπτει κατά τη διάρκεια της ημέρας.

15

.

16

ΔΙΑΚΟΠΗ ΔΙΑΡΡΟΗΣ

Θα μάθουμε πως διακόπτουμε τη διαρροή ενέργειας, ώστε να μη μας εξαντλούν οι καταστάσεις και να διατηρούνται τα αποθέματα μας.

ΑΠΟΘΕΜΑΤΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Όσο πιό πολλά τα αποθέματα ενέργειας τόσο μεγαλύτερη η διατήρηση πνευματικής διαύγειας και ψυχραιμίας στις δύσκολες καταστάσεις.

Η διακοπή διαρροής ενέργειας βοηθάει στον ύπνο.

16

ανθεκτικότητα

Το άγχος είναι προειδοποιητικό σήμα ότι κάποιος τομέας χρειάζεται φροντίδα.
Εαν το αγνοήσουμε, εξοικειωνόμαστε με αυτό και φαντάζει φυσιολογικό = διαρροή ενέργειας

Όταν βρισκόμαστε σε περιβάλλον που πολλοί άνθρωποι είναι αγχωμένοι, δεν μπορούμε να παρατηρήσουμε το άγχος μας καθαρά.

Όταν υπάρχει ολόκληρη κουλτούρα που απαιτεί υψηλή απόδοση, οι άνθρωποι δεν παραδέχονται 'η δεν αντιμετωπίζουν το άγχος.

17

άσκηση: περιπτώσεις απώλειας ενέργειας

ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

πχ. αργώ στη δουλειά
(...σημειώστε τα δικά σας παραδείγματα)

.............

.............

.............


ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ

πχ. άγχος
(...σημειώστε τα δικά σας παραδείγματα)

.............

.............

.............


ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ

πχ. ειδοποιώ κάποιον
(...σημειώστε τα δικά σας παραδείγματα)

.............

.............

.............


17

.

18

άσκηση: περιπτώσεις ανανέωσης ενέργειας 

ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

πχ. παρέα με φίλους

(...σημειώστε τα δικά σας παραδείγματα)

.............

.............

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ

πχ. εκτίμηση, ευτυχία

(...σημειώστε τα δικά σας παραδείγματα)

.............

.............

18

.

19

σχεδιάγραμμα Απώλειας - Ανανέωσης Ενέργειας

υψηλός καρδιακός ρυθμός
χαμηλός καρδιακός ρυθμός  

παραγωγή κορτιζόλης - παραγωγή DHEA

19

20

άσκηση: καταγραφή συναισθημάτων
(τοποθέτησε στο άνω διάγραμμα τα συναισθήματα στο ανάλογο τεταρτημόριο) 

20

21

άσκηση: καταγραφή των εμπειριών μας
(στο κάτω διάγραμμα τοποθέτησε εμπειρίες σου στο ανάλογο τεταρτημόριο)

21